5 vragen aan: Elise Dunnink
Om de week vuren we vijf vragen af op een inkoopconsultant of medewerker van Adjust. Deze week is Elise aan de beurt. Wat zijn de actuele issues binnen Leveringen & Diensten en hoe helpt contractmanagement met het vinden van oplossingen hiervoor? Bekijk snel de video!
1. Noem eens een aantal projecten waaraan je de afgelopen tijd hebt gewerkt?
Eén van de projecten waar ik de afgelopen tijd aan gewerkt heb, is het aanstellen van een onderzoekscommissie betreffende een onderzoeksopdracht voor AEB. Voor een ander project hield ik me bezig met een adviesplan voor de Aanbesteding ‘Werving & Selectie’. Hier deed ik een interne analyse door het in kaart brengen van relevante factoren en door gesprekken te voeren met betreffende leveranciers van de Gemeente Amsterdam. Tevens heb ik een benchmark gedaan met de Gemeente Den Haag en met de Nederlandse Bank, om de juiste inkoopstrategie te bepalen. Mijn meest recente project was de Aanbesteding ‘Helmen’ voor Veiligheidsregio Midden Holland. Een technische klus binnen een mannencultuur, maar met echte vakmensen die met passie bijdragen aan het inkopen van de brandweerhelmen. Als kers op de taart mocht ik mijn praktijktest doen, waarvoor ik ben geslaagd. Ik heb me gelijk aangemeld als vrijwilliger!
2. Wat zijn de actuele issues binnen Leveringen & Diensten en hoe helpt contractmanagement met het vinden van oplossingen hiervoor?
Ik merk dat er momenteel veel verschillende soorten overeenkomsten worden afgesloten binnen Leveringen & Diensten en dat het regelmatig gebeurd dat dit niet de juiste overeenkomsten zijn. Contractmanagement helpt daarbij. Je kijkt dan kritisch naar de overeenkomsten die je afsluit. We kunnen het uitleggen door de term op te splitsen in “contract” en “management”, waarbij het contract een momentopname is, en vooral gaat over het vastleggen van goede voornemens. Management gaat over het sturen van de prestaties in relatie tot behoefte en tevredenheid. Hierbij is het belangrijk om te realiseren dat zowel behoefte als tevredenheid bewegende doelen zijn; ze veranderen voortdurend op basis van omgeving en referentiekader.
3. Met welke inkoopthema’s krijg je regelmatig te maken?
De belangijkste thema’s waar ik veel mee te maken krijg zijn duurzaamheid, inclusie, en social return. Verder worden maatschappelijke vraagstukken steeds meer in de markt gezet i.p.v. oplossingen door marktconsultaties. Ook worden er vaker verschillende aanbestedingsprocedures toegepast, zoals:
- Het innovatiepartnerschap
- De prijsvraagmethode
- Samenwerken met startende sociale ondernemers
Via Adjust kunnen we organisaties bij al deze thema’s ondersteunen.
4. Hoe weet jij je steeds weer te verdiepen in de wereld van jouw opdrachtgevers?
Mijn hartstochtelijke nieuwsgierigheid is mijn motor achter het leren van nieuwe dingen. Verder biedt Adjust mooie en interessante opdrachten, wat de nieuwsgierigheid nog meer aanwakkert. Ook de fijne collega’s spelen hierbij een grote rol. Binnen Adjust doen we veel aan kennisdeling door middel van een grote database, maar ook via de Adjust Academy en teamuitjes.
5. Noem eens een resultaat waar je trots op bent?
Dit is zonder twijfel de Aanbesteding ‘Helmen’ bij Veiligheidsregio Midden Holland. Hier heb ik samengewerkt met een heel professioneel aanbestedingsteam waarin ieder met passie vanuit zijn of haar vakgebied zijn steentje heeft bijgedragen. Het was een eer om de brandweerhelmen te mogen aanbesteden, waar de brandweermensen acht jaar mee doen en ook daadwerkelijk levens mee zullen redden. Door toepassing van de gunningsmethodiek hebben we bovendien een mooie besparing gerealiseerd.