Het ontwerpen en opbouwen van een extern netwerk is van groot belang voor het bereiken van de doelstellingen van een marketeer. Lees in deze whitepaper over de opzet en samenwerkingen hiervan aan de hand van business cases.
Introductie
Zoals De Dijk al zong in hun lied “ik kan het niet alleen”, geldt dit ook voor de marketeer. Voor veel van haar werkzaamheden leunt de marketeer op externe partijen. Denk hier bijvoorbeeld aan creatieve bureaus, online agencies en drukkerijen. Deze externe partijen zijn van groot belang voor de performance van de marketeer. De opzet van dit netwerk van externe partijen is daarmee belangrijk. Deze white paper gaat in op het ideale ontwerp en opbouw van het netwerk zodat deze externe partijen (hierna: ‘partners’) maximaal gaan bijdragen aan de doelstellingen van de marketeer. Dit heeft een impact op de marketeer waarbij hij/zij meer in de lead zal zijn richting de partners en ook de regisseur zal zijn van het Partner Netwerk.
Ik kan het niet alleen…
“Ik kan het niet alleen” geldt overigens ook voor de samenwerking tussen de marketeer en de inkoper. Onze ervaring is dat de inkoper van grote waarde kan zijn voor de marketeer als er op de juiste wijze wordt samengewerkt. De toename van de importantie van online marketing is een ontwikkeling die nog meer pleit voor een intensieve samenwerking tussen de marketeer en de inkoper. Online campagnes zijn vaak goed meetbaar, wat de relatie rationeler maakt en waarmee inkoop een grotere rol kan spelen.
Deze white paper is gebaseerd op opdrachten die Adjust heeft uitgevoerd binnen het werkveld ‘marketing en communicatie’ bij onder andere Menzis, Danone, Nutricia, Aviko, DTG en FNV. Daarnaast zijn meerdere interviews uitgevoerd met marketeers van vele verschillende bedrijven om de visie van Adjust te vormen en te toetsen. In deze white paper pleiten wij voor het werken met een Partner Netwerk, wat we zullen onderbouwen in deel één. In deel twee gaan we in op welke wijze dit Partner Netwerk opgebouwd moet worden. Tot slot lichten we in deel drie toe op welke wijze het netwerk moet worden gemanaged.
Download hier de whitepaper: