Sem Leijen (24) is geboren en getogen in Noord-Holland. Sem is een echte ‘aanpakker’, heeft een directe stijl van communiceren en weet wat hij wil. Na het behalen van zijn Havo diploma is hij gaan studeren bij Hogeschool INHOLLAND in de richting Business Studies. Deze brede studierichting heeft Sem de mogelijkheid gegeven om kennis te maken met marketing, logistiek, economie, HRM en bedrijfskunde. Sem heeft uiteindelijke gekozen voor Logistiek als afstudeerrichting. Inmiddels werkt Sem als Inkoopadviseur Privaat bij Adjust Consulting. Na het werk kun je Sem vinden op het voetbalveld, en brengt hij zijn tijd graag door met familie en vrienden.
Hoe ben je in het inkoop vak terecht gekomen?
“Tijdens mijn studie heb ik stage gelopen op de inkoopafdeling van Kaptein, een versnijder en verpakker van kaas- en boterproducten”, vertelt Sem. ”Dit was mijn eerste inkoopervaring, het bedrijf was snel gegroeid en dus was er veel te doen. “De inkoop moest geoptimaliseerd en geprofessionaliseerd worden, dat was een bijzonder leerzaam traject”, vervolgt Sem. Na zijn stage heeft Sem op de verkoop binnendienst van Kaptein zijn eerste verkoopervaring opgedaan. Inkoop bleef hem trekken en daardoor is hij uiteindelijk als inkoper verpakkingsmateriaal in bij Kaptein dienst gegaan.
Waarom ben je bij Adjust gaan werken?
Sem vertelt dat hij zich verder wil ontwikkelen in inkoop. “Bij Kaptein was ik vooral bezig met operationele inkoop, ik wilde een volgende stap maken naar meer tactische inkoop en inkoopervaring opdoen bij verschillende soorten bedrijven. Adjust biedt mij deze mogelijkheid”.
Hoe is je loopbaan tot nu toe gegaan bij Adjust?
“Ik ben als junior gestart en wordt zowel vakinhoudelijk als persoonlijk goed begeleid, samen met mijn manager heb ik een persoonlijk ontwikkelplan opgesteld”. Sem vertelt verder dat hij het een groot voordeel vindt om samen te werken met collega’s de allemaal inkoopspecialist zijn, daardoor kom je voor de opdrachtgever altijd tot de beste oplossing.
Sem werkt nu 1,5 jaar bij Adjust en heeft tot nu toe bij 2 opdrachtgevers gewerkt als inkoopadviseur, en hij is daarnaast betrokken geweest bij verschillende besparingsprojecten. “Ik heb in korte tijd al veel verschillende projecten gedaan, van inkoop van chocolade en goji-bessen tot het maken van verschillende spendanalyses”. Op dit moment werkt Sem bij een internationaal opererende technische groothandel in Alkmaar als inkoopadviseur, en koopt hij technische materialen in. Sem vertelt: “In deze rol is het van belang dat ik goed contact houdt met de hele organisatie zoals bijvoorbeeld de salesafdeling, de wekvoorbereiding en de productie, alles moet goed op elkaar worden afgestemd. Het doel van de business unit was om 95% leverbetrouwbaarheid te realiseren, die doelstelling hebben we ruimschoots behaald”
Wat zijn je volgende stappen binnen Adjust?
Sem vertelt dat hij het niveau van operationele inkoop ontgroeid is en klaar is voor een volgende stap.
“Mijn volgende project zal meer op tactisch en strategisch niveau zijn, dat wil ik zelf graag en het is ook de wens van Adjust dat ik die volgende stap ga zetten”.
Sem wil begin 2022 het Nevi-2 diploma halen. Daarnaast wil hij zich gaan verdiepen in volumecontracten, want ook daar is Adjust actief in.
Wat moet een goede inkoper kunnen volgens Sem?
Sem vertelt : “Een goede inkoper denkt vanuit de totale keten, daar komen veel aspecten bij kijken. Je moet de vraag goed analyseren en begrijpen van de wensen en behoeften van de eindklant zijn. Daarnaast moet je de interne belangen meewegen en onderhandelingsvaardig zijn”. Dat is precies wat inkoop zo’n mooi vak maakt.
Meer weten over werken als inkoopadviseur Privaat bij Adjust Consulting?
Neem contact op met Noortje Bruggenman (HR Manager)
e-mail: noortje.bruggeman@adjust.nl
telefoon: 06-58772895
of Wiebe van der Weerd (BU Manager Privaat)
e-mail: wiebe.van.der.weerd@adjust.nl
telefoon: 06-45761880