Bart van Veldhuizen is inkoper in hart en nieren. Sinds januari 2020 is hij aan boord als Manager Procurement bij Landal GreenParks. Daarnaast is Bart de enthousiaste vader van 3 kinderen en woont hij in Nijmegen.
Wij ontmoeten elkaar digitaal en drinken tijdens ons gesprek een digitale kop koffie. Het digitale koffiedrinken past eigenlijk niet bij een mensgerichte omgeving zoals Landal, zegt Bart direct: ‘Bij Landal draait alles om het vakantiegevoel. In alles wat we doen staat het vakantiegevoel van onze gasten centraal.’
Als inkoper bij Landal koop je vakantieplezier in
Landal GreenParks bestaat uit zo’n 100 parken. Een kwart hiervan is in eigen beheer van Landal; de overige parken zijn franchise. De franchiseparken krijgen de mogelijkheid om mee te doen met de inkoopcontracten die de afdeling van Bart afsluit en beheert. Met een grote glimlach vertelt hij hoe leuk het is om voor een organisatie als Landal te werken. ‘Gastvrijheid zit in alle haarvaten van de organisatie verweven. Inkopen bij Landal is meer dat het onderhandelen over de beste prijs. Als inkoper bij Landal koop je vakantieplezier in!’
Wat hij daarmee bedoelt? Bart legt uit: ‘Wij willen graag dat onze gasten tijdens het verblijf op één van onze parken ontzorgd worden van de dagelijkse beslommeringen. Dat is ook precies de visie ik heb op de afdeling inkoop. Ik zie het als uitdaging om al onze parken het meest optimale pakket te bieden. Een pakket waarmee we onze parkmanagers ontzorgen.’ Doordat Bart met zijn afdeling de parkmanagers ontzorgt, kunnen zij de gasten nog beter van dienst zijn.
De afdeling bestaat uit drie category managers, een stagiair en Bart zelf. Alle spend – direct en indirect – van Landal GreenParks loopt via deze afdeling. Voordat de afdeling bestond, deden de parken alle inkoop zelf. ‘Bij alles wat wij inkopen stellen wij ons de vraag: Welke bijdrage dit levert aan de beleving van onze gasten?’, vertelt Bart.
Samenwerking met Adjust
Adjust is door Bart ingeschakeld om een deel van de inkoop op te pakken. Bart vertelt: ‘Een goede bekende van Adjust was te gast op één van onze parken. Die merkte op dat er grote verschillen zaten in de kwaliteit en verscheidenheid van het sanitair. Doordat ik eerder naar volle tevredenheid met Adjust werkte, heb ik Adjust gevraagd om de inkoop van het sanitair ter hand te nemen.’
Naast de inkoop van het sanitair doet Adjust nog meer. ‘We willen ook dat de focus van onze afdeling gericht is op het ontzorgen en faciliteren van de parken. Wanneer we dit project zelf hadden gedaan, had ons dat te veel tijd gekost. Nu konden we onze tijd volledig richten op onze interne klant. Adjust is de beste partij in de markt om een dergelijk project op te pakken.’
Hoge kwaliteit én directe besparing
Adjust heeft alle technische materialen bij Landal opnieuw aanbesteed en gecontracteerd. ‘Het resultaat van de “bemoeienis” van Adjust is dat we nu een uniform assortiment van hoge kwaliteit hebben, wat direct positief bijdraagt aan de klantbeleving.’ Vertelt Bart tevreden. Hij vervolgt: ‘Daarnaast is een directe besparing van 15 % gerealiseerd. Een uitstekend resultaat, boven verwachting!’
Ook de relatie met de leveranciers is intact gebleven. ‘We hebben uiteindelijk onze leverancier behouden en één nieuwe leverancier toegevoegd. Adjust heeft ons bruikbare adviezen gegeven voor het contractbeheer, waardoor de relatie alleen maar beter is geworden. Onze leveranciers worden nu meer uitgedaagd met Landal mee te denken.’
Deze opdracht is uitgevoerd door onze Consultant Sem Leijen en Managing Consultant Wiebe van de Weerd.
Op de foto: Rechts Bart van Veldhuizen naast de mascotte van Landal GreenParks.