In mijn vorige blog heb ik geschreven over de mogelijke voordelen die spelen bij de implementatie van een groslijstmethodiek. Leuk de reacties op mijn blog te zien. Ik wil nu kort ingaan op het beoogde doel voor de aanbestedende dienst en voorwaarde voor een goede implementatie. Het doel van de groslijstmethodiek is simpel gezegd om bij opdrachten snel te kunnen schakelen en op een objectieve manier te kunnen putten uit een mooie bak met geïnteresseerde ondernemers. En hoe leuk is het als je dan ook regelmatig in dit proces een nieuwe leverancier laat meedoen om je weer eens te laten verrassen.
Het implementatietraject in het kort. Een goede groslijstmethodiek:
- sluit uiteraard aan bij je inkoopbeleid;
- heeft draagvlak en bekendheid binnen je organisatie;
- dekt die inkoop categorieën af waar je met regelmaat leuke opdrachten te vergeven hebt (die niet boven de Europese drempel komen);
- is aanpasbaar wanneer je specifieke projectdoelen hebt;
- kent een verhouding van aantal opdrachten versus ondernemers waarbij elke leverancier tenminste 1x per jaar aan de beurt is om een aanbieding te doen (zodat ondernemers niet gefrustreerd raken);
- is niet te complex. Werk je niet met preferred suppliers, houd het dan echt simpel: gebruik dan een loting of roulatieschema;
- is digitaal ondersteund (t.b.v. aanmelden/ toelating/ selectie/ etc.) om het beheer zo efficiënt mogelijk te maken;
- is bedoeld om te laten rouleren. Tip is dan ook om, als je wilt werken met een ranking van leveranciers waarbij je de top 2 of 3 sowieso wilt laten aanbieden bij opdrachten, ook altijd via loting of een vast roulatieschema 2 overige ondernemers vanuit de groslijst selecteert;
- wordt regelmatig door de aanbestedende dienst geëvalueerd om te kijken of de uitvoering nog naar tevredenheid is.
Lees hier de vorige blog over de mogelijke voordelen bij de implementatie van groslijstmethodiek. Wil je eens doorpraten over de implementatie van een methodiek in jouw organisatie? Neem contact op met mij via de onderstaande contactgegevens.